Varför ska jag polera min bil?

Varför ska jag polera min bil?

Äntligen ett nytt blogginlägg! Här tänkte jag att vi snabbt och väldigt förenklat går igenom varför man ska polera sin bil. Hur ofta ska man göra det? Vad händer när jag polerar bilen? 

Jag vill börja med att säga att bilderna som visas i det här blogginlägget på bilarna inte är 100% rättvisa, det är lite olika ljusförhållanden, vinklar osv, ja, jag är medveten om det men syftet med bilderna är att demonstrera skillnaden och tyvärr hade jag inga fler/bättre före/efter-bilder. Det kommer fler och bättre framöver. 

Vi kan börja med vad som händer när man polerar en bil så ni har en bättre förståelse till varför det är som det är. 

Vad gör en polering? 

När du polerar en yta så slipar man den med ett väldigt finkornigt medel. Det flesta medel är uppdelade i tre olika steg, ett grovt, ett medel och ett fint steg. Det utgör kornigheten på medlet. Vad som bestämmer vilket medel just du behöver är skicket på din lack. Hur pass sliten är din lack och vad är det för defekter du vill åtgärda? 

Till dessa medel har man en polertrissa, dessa trissor finns i en uppsjö av olika material och storlekar. Materialet utgör hur pass aggressiv trissan är dvs hur mycket den kommer slipa på din lack och storleken på trissan utgörs av vilken maskin du använder dig av. 

Beroende på vad man är ute efter för resultat så finns det väldigt många olika kombinationer av medel och trissor man kan använda sig av för att nå dit. Vad man ska använda för kombinationer för att nå diverse resultat kan vi gå in på djupare i ett senare blogginlägg. Men mer ofta än sällan behöver man köra ett varv med grovt medel samt ett varv med ett finare medel. Det gör man för att först få bort dom grövsta defekterna och sedan de finare defekterna.

Desto finare yta = desto bättre glans. 

Dvs har du en helt repfri yta kommer du få en sjukt fin glans, dessa två går hand i hand och det är därför tex en matt bil är just matt, ytan är skrovlig och detsamma händer när din bil blir skitig. Smutsen lämnar en ojämn yta vilket resulterar i att ljuset studsar åt alla möjliga håll och kommer därför inte lämna speciellt mycket glans.

Så, varför ska jag polera min bil? 

Personligen så polerar jag min egen bil för att få den så blank som möjligt. Men det finns även en till aspekt till varför man ska polera bilen, nämligen pengar, vilket jag tror dom allra flesta gillar. Det kan höja värdet på din bil avsevärt vid en försäljning.

Som exempel kan ni se Volvon nedan, så här såg den ut direkt efter köp.

       

Och så här ser den ut nypolerad. 

       

       

       

Det finns även den kanske viktigaste aspekten som är hållbarhet, du förlänger livstiden på din lack. 

Förlänga livstiden på min lack? Hur då? Man slipar ju vid en polering?

Jo, med åren fastnar massa skit i lackens porer vilket inte försvinner vid en vanlig tvätt och den smutsen kommer sakta men säkert slita på din klarlack så genom att rensa porerna med jämna mellanrum kommer du förlänga livstiden på din lack. Detta gör man alltid med en lera som finns i olika grovlekar beroende på hur pass smutsig lacken är och det görs alltid innan själva poleringen. Det går självklart att göra utan att polera bilen efteråt men vid fel teknik, för grov lera och för lite smörjmedel(quick detailer/ph-neutralt schampo) kan man även tillföra repor som måste poleras bort och jag personligen brukar undvika lera på större ytor om jag inte har möjlighet att polera efteråt. 

Anledningen till att man använder en lera före poleringen är för att inte själva polertrissan ska plocka upp smutsen i porerna och sedan smeta det vidare i lacken, vilket kan tillföra nya defekter, att medlet "korvar" sig, trissan "biter" dåligt osv. 

Här har ni två bilder på min egen bil precis efter köp. 

       

Och här är den efter att den har blivit lerad, våtslipad och polerad. 

       

För tillfället har jag inte så mycket bättre bilder på den där man ser skillnaden, svårt med en ljus färg att få till det bra men man ser ganska tydligt hur smutsig lacken är på bild nr.1 trots att bilen är relativt nytvättad jämfört med den andra bilden där bilen inte alls är tvättad men ändå mycket glansigare. 

Ok, men hur ofta ska jag polera min bil då?

Så sällan som möjligt. Eftersom att man slipar klarlacken varje gång man polerar så vill man hela tiden ta bort så lite som möjligt. Man har bara X antal gånger på sig innan klarlacken är slut och det vill man inte, bilen kommer tappa glans, bli matt mycket fortare, rosta fortare osv så man strävar hela tiden efter att röra lacken så lite som möjligt. 

Att säga hur ofta man behöver polera en bil är som att svara på hur långt ett rep är, det är omöjligt men som jag personligen brukar göra är att jag kör en rejäl polering(om så behövs!) efter inköp av bilen så jag får den till det bästa skicket jag kan med de steg som behövs för att få en spegelblank finish och därefter brukar jag bara polera bilen en gång per år(våren) med ett fint medel för att få bort eventuella tvättrepor som tillkommit under föregående år. I samband med det lägger jag alltid på ett nytt lackskydd för att slita på det före klarlacken. 

 

Mer än så här tänkte jag inte skriva för nu men jag hoppas att det gav er lite klarhet runt omkring polering och har ni fler frågor eller funderingar är det självklart bara att skriva till oss antingen via vårat kontaktformulär här på hemsidan, maila oss direkt på [email protected] eller skicka ett DM på några av våra sociala medier så svarar vi så fort vi kan! Ni hittar oss under namnet @klin.se både på Instagram och Facebook :) 

Ha en fortsatt bra dag! 

/Victor