Vem är KLIN? Varför startade du KLIN? Hur började allt?

Vem är KLIN? Varför startade du KLIN? Hur började allt?

Ja, hur började allt kan man fråga sig. Många frågor och många svar. Det här kommer bli ett ganska långt inlägg men jag tänkte ger er lite bakgrundsfakta vem jag är, varför jag gör det här och hur tanken är bakom designen på produkterna.
Tyvärr är nog alla bilder tagna med en potatis så jag ber er att ha lite översikt med kvalitén.  

 

Bakgrund 

Så om vi börjar med vem jag är, mitt namn är Victor och är född 1992 i Stockholm, uppvuxen på södra sidan av stan. Flyttade till Tumba(Botkyrka) när jag var 10 år och bodde där fram tills jag flyttade hemifrån. Men mer om mig kan vi ta någon annan gång, nu kör vi bilvård!

Redan våren/sommaren 2011 hade jag köpt min första egna bil. En vit Volvo 855 T5-R, solblekt och matt men vad visste jag, den hade hål i grenröret, optimerad och ett par schyssta 19" fälgar så jag var nöjd. Min barndomsvän Tobias hade en Saab 9000 CSE 2.3T A50 och hade precis börjat bli mer och mer intresserad av bilvård så en vacker dag åkte jag förbi honom, vi slet ut polermaskinen och rev av ett varv på taket på min Volvo. Jäklar vilken skillnad det blev och nånstans där började det bli intressant med bilvård.

Hösten 2011 skrotade jag volvon och införskaffade mig en Saab 9-3 Aero Sportsedan -05 med all tänkbar utrustning, endast en ägare innan mig. Superfin och jag kommer ihåg hur nöjd jag var när vi hämtade den uppe i Dalarna. Tiden tickar på och jag bestämmer mig för att sälja Saaben våren 2013 och det var här mitt bilvårdsintresse tog fart på allvar.

Jag kommer så väl ihåg att den första killen som kom och titta på bilen hann inte vara där mer än 2 minuter. Jag går upp och möter honom och det första han säger är "nae tyvärr, den är för risig i lacken", vafan säger du tänker jag, den är ju superfin och vi började inspektera bilen tillsammans där han pekade ut några smårepor. 

Förbannad och fundersam tog jag bort annonsen från blocket och började kolla runt på olika lösningar för att få bort reporna. 20 år gammal och lättlurad så hittade jag en sån "magic pen", typ klarlackspenna och smetade på över reporna. Perfekt, det skulle ju ta bort reporna stod det. Nåväl, bilen såg ut som skit när klarlacken hade torkat. Det var som mörka sträck över hela bilen och jag kontaktade en rekondfirma som otroligt nog åtgärdade det för ynka 2000kr! Dom måste slitit ihjäl sig och mest troligen behövt våtslipa det jag hade orsakat för att få det bra. Hade dom sett bilen innan hade dom nog inte gett ett pris över telefonen haha. 

När jag hämtar bilen igen kunde jag inte tro det var möjligt. Det var som natt och dag, jag hade fått en helt ny nyans av blå, lystern, djupet, glansen, alltihopa, jag var som förtrollad att det var möjligt att göra sån skillnad. Det hade jag aldrig kunnat tro. Jag kände direkt att det här måste jag lära mig själv.

Vid det här laget hade jag sålt saaben, köpt en BMW M5 e39 Individual, även denna med endast en tidigare ägare och 11600 mil. Mmm, vilken dröm, alcantara innertak i antracit, heritage inredning, ädelträpaneler, taklucka, telefon, dubbelglas, ja rubbet. Lite delade meningar om färgen, det påstås vara Tannengrün men vad jag kan hitta är det färgkod 454, min var reggad på 490 och hittar ingen riktig grön som stämmer överens med det. Om det råkar vara någon BMW-fantast som läser det här får ni gärna höra av er. 

Jag hade börjat jobba på Europcar i Södertälje. Det enda jag gjorde var att tvätta hyrbilarna dagarna långa och maskintvätten gick varmt men vad spelade resultatet för roll när det var pengar det handlade om. Som tur var lärde jag känna en kollega från en annan station, Sebastian, som än idag är en av mina bästa vänner.

Han var redan på den här tiden en fullfjädrad putsnörd och det tog inte lång tid innan jag köpte min egna oscillerande biltemamaskin. Innan jag vågade köra maskinen själv spenderade jag säkerligen tusentals timmar och bara plöjde youtube för att suga åt mig så mycket info som möjligt men nog var det lite läskigt första gången ändå. 

Vi började polera familj och vänners bilar för skoj skull och vi lärde oss mer och mer med tiden. Sedan dess har det spårat ur fullständigt och nu är jag nästan inne på mikroskåpnivå när det poleras. När man jagar perfektion finns det inte utrymme för fel.

Efter BMW-n var det dags att inhandla en ny bil. Denna gång gick jag tillbaka till Saab, men inte vilken Saab som helst. Pratar om en Saab som blev tillverkade i endast 2000 exemplar för hela världen och 175st gick till Svenska marknaden. Jag hade letat efter en Turbo X med den specen jag ville ha i nästan 4-mån när jag insåg att det bara fanns 3st i Sverige med sån spec. Självklart tänkte jag inte nöja mig med något annat än en fullsmetad och manuell låda, när jag insåg att jag kände till 2 av dom och den tredje blev stulen så fick jag allt nöja mig med en automat. Det skulle dröja ytterligare 2-3 månader innan den bilen dök upp på blocket. Jag ringde säljaren direkt och sa jag tar den, nästa samtal var till Sebastian som nu även bodde granne med mig och vi kastade oss i bilen dagen därpå för att åka ner till Karlshamn/Ronneby och hämta hem den. 

Det här var en bil jag verkligen hade drömt om i nästan 4 års tid och det skulle äntligen bli dags att köpa en. Den hade rullat 5900 mil, två ägare, taklucka, bose ljudsystem, premiumläder, dock bara 18" TX-fälgarna men jag var nöjd ändå! Lättare att byta fälgar än tak. 

inköpsdagen

Nu var vi varma i polerkläderna. Jag hade införskaffat mig en Rupes bigfoot LHR-21es, den första som kom och nu jävlar skulle det bli blankt. Men vad gör man när man kört den vanliga 3-stegspoleringen och lagt på ett lackskydd men inte nöjer sig? Ja man rycker fram slippapper och våtslipar klarlacken. På den här tiden var inte keramiska produkter lika heta och välutvecklade som dom är idag.

Det här var första gången jag våtslipade en bil och tro mig, det är rätt läskigt när man sätter pappret i handen och drar första dragen, det går emot allt man har lärt sig under dom senaste åren, repor är ju hemskt, varför ska jag orsaka nya med flit?! Helt galet ju. Men jag provade, och det gick bra. Så här i efterhand hade jag nog inte slipat lika långt ut mot kanterna men man lär sig något nytt varje dag sägs det. 

Men herregud vilken skillnad det blev, har ni någonsin våtslipat en bil själva så vet ni. Det är en helt ny nivå och finns det möjlighet är det ett måste enligt mig. Att få bort så mycket apelsinskal som det bara går gör verkligen under för resultatet. 

Man ser till och med reporna på soptunnan i reflektionen. 

 Sist men verkligen inte minst så kommer ett riktigt monster. Jag sålde Saaben och köpte en pendlarbil nåt år då jag åkte 18,4 mil/dag till och från jobbet så det fick bli en f11 525d men den är skitsamma. Däremot köpte jag ett riktigt monster efter f11'an.Trött på dieselhäck och behövde mer krut i grejerna så jag gick och köpte mig en Mercedes-benz E55 AMG s211. Kompressormatad V8, bakhjulsdrift, kombi, ja vad mer behöver man. 476hk/700nm originaleffekt fick duga som vardagspulka för att frakta runt hunden.

Nu är vi inne i 2016 och keramiska produkter är allt mer populärt så jag bestämde mig för att det var dags att lägga ett keramiskt skydd på benzen. Hade aldrig lagt ett keramiskt skydd tidigare och med all hype om hur svårt det var så var jag lite nervös att göra bort mig då det är ett helvete rent ut sagt att få bort när det väl härdat.

Efter den här behandlingen blev jag helt hooked på keramiska grejer. Det är inget supermedel som gör att du aldrig mer behöver tvätta din bil och jag kommer inte ljuga om det för nån dålig marknadsföringstaktik heller. Det som det däremot gör är att det bildar som en glashinna över klarlacken vilket gör att bilen behåller sin wetlook även när den är torr och du får en krispigare yta än vid ett traditionellt vax som lämnar en fetare/varmare finish. Lackskyddet är även supertåligt vilket minskar risken att du orsakar tvättrepor om man har lite bråttom och råkar slarva i tvätthallen, skyddar klarlacken mot UV-strålar, väldigt kemresistent och brutalt lång hållbarhet om du underhåller bilen. Som en bonus lämnar det en helt sjuk glans och avrinning vilket gör att smutsen inte bränner in lika lätt som en obehandlad yta. Det viktiga är dock att du har den ytfinish på bilen som du är nöjd med innan applicering av skyddet för som jag tidigare nämnde är det riktigt svårt och jobbigt att få bort när det väl härdat. 

 

Varför Klin? 

Jag har alltid velat jobba för mig själv, ända sen jag tog studenten och började på mitt första jobb men har inte haft ekonomi, kunskap eller mod att bara släppa allt och gå all in men i november/december 2019 efter en riktigt lång och jobbig period i mitt liv kände jag att nu är det dags. Så jag började researcha och kontakta olika leverantörer för att se om man kunde inleda något samarbete i form av produktutveckling, kostnader, krav, osv. I januari 2020 började det trilla in lite olika prover från ett par leverantörer runt om i Europa och jag var inte riktigt nöjd så vi ändrade och dom skickade nya prover. Så höll vi på fram tills Corona slog till på allvar och hela Europa gick in i lockdown, lite olycklig timing men så är det ibland. Mycket stress och några arga mail senare har jag äntligen lyckats få fram tillräckligt med flaskor, etiketter och produkter för att kunna gå live så 4/8 mitt i natten slog vi upp portarna. 

Hade jag vetat att det var så här mycket lagar, krav och regleringar runt kem innan jag började hade jag valt en annan bransch haha. Många långa och sömnlösa nätter med hårt arbete.  

Men största anledningen till att jag valde just bilvård är för att jag kände helt enkelt att det är det jag är bra på och det finns så mycket felaktig information, okunskap och falska påståenden ute i bilvårdsbranschen + att det är omöjligt att veta vart man ska börja om man är nybörjare. Jag kommer ihåg hur jag själv satt där och plöjde timme efter timme på youtube och försökte lära mig vafan allt kem är, vad det gör och vad jag ska ha det till. Inte lätt o titta på en flaska som heter Fusion XX 97 Q Rymdraket Super Keramisk Toast och försöka lista ut vad det är till för så jag ville ta fram en design som ska vara så lätt som möjligt för alla att förstå. Och siffrorna representerar självklart ordningen man använder dom i, så alltid ettan först, sen två, tre osv. 

Så nu har ni lite mer information om vem jag är, varför jag gör det här och tanken bakom designen :) Det kommer en massa videos på hur, vart och när jag använder produkterna framöver så känner ni er fortfarande lite osäkra kan ni vara lugna.

 

- Keep it Klin
explore the art


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published